Correspondentie HBL_organisatie
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
Stichting
CWL Woningbeheer (CWL)
en
Huurdersbelangenorganisatie Lingesteden (HBL)
OVERWEGENDE, DAT:
- daadwerkelijke
betrokkenheid en invloed van de zijde van de georganiseerde huurders
bevorderlijk is voor een goede dienstverlening aan de huurders en voor een
effectief
beheer van de woningen;
- het in het licht van de ontwikkelingen in de volkshuisvesting
belangrijk is, dat
georganiseerde huurders deze betrokkenheid en invloed
uitoefenen vanuit een
onafhankelijke en zelfstandige positie;
- Huurdersbelangenorganisatie Lingesteden en CWL Woningbeheer in
beginsel elk voor zich
verantwoordelijk zijn en blijven voor de eigen
organisatie en het te voeren beleid;
- CWL Woningbeheer de bewoners nauw wil betrekken bij haar beleid en
hen daarom in de
gelegenheid wil stellen zich uit te spreken over
onderwerpen van beheer en beleid die
voor hen van belang kunnen zijn;
KOMEN HET VOLGENDE OVEREEN:
Begrippen en Definities
Artikel 1
a. CWL Woningbeheer (CWL): Stichting CWL Woningbeheer, statutair
gevestigd en
kantoor houdende te Leerdam aan
de Industrieweg 16. Bij het afsluiten van deze
overeenkomst zal deze
rechtsgeldig vertegenwoordigd worden door de heer T.J. van
Dalen, directeur-bestuurder.
b. Huurdersbelangenorganisatie Lingesteden (HBL):
postbus 18, 4140 AA in Leerdam.
Bij het afsluiten van deze overeenkomst zal deze
rechtsgeldig vertegenwoordigd
worden door de heer E. J. Jakobs, voorzitter HBL.
c. Bewonerscommissie: groep huurders, bestaande uit door de huurders
gekozen of
aangewezen personen, die
onderdeel uitmaakt van de HBL en die geacht wordt de
belangen te behartigen van alle
huurders/bewoners van één of meerdere complexen of
kernen, waarin zij zelf ook
woonachtig zijn, in eigendom of beheer van CWL;
d. Buurtkontaktpersoon: individu die onderdeel uitmaakt van de HBL en
die geacht wordt
de belangen te behartigen van
alle huurders/bewoners van één of meerdere complexen
of kernen, waarin zij zelf ook
woonachtig zijn, in eigendom of beheer van CWL;
e. Complex: een verzameling woningen van CWL, die
financieel/administratief, qua
bouwwijze of anderszins een
eenheid vormt; een en ander volgens de indeling van
CWL;
f. Huurder: de natuurlijk persoon of natuurlijke personen, waarmee CWL
een
overeenkomst van huur en
verhuur betreffende zelfstandige woonruimte heeft
gesloten;
g. Medehuurder: de natuurlijke persoon als bedoeld in de artikelen 7:
266, 7:267 en 7:268
van het Burgerlijk Wetboek;
h. Bewoner: elke meerderjarige natuurlijke persoon, die zijn rechtmatig
hoofdverblijf heeft
in een woning van CWL.
Artikel 2
De bepalingen in deze overeenkomst hebben geen veranderingen tot gevolg voor
de
rechten en plichten die voortvloeien uit individuele huurovereenkomsten.
Artikel 3
CWL en HBL bevorderen gezamenlijk de totstandkoming van bewonerscommissies
in
complexen, buurten, of wijken waar specifieke belangenbehartiging
noodzakelijk is.
De bewonerscommissies en buurtkontaktpersonen zijn gebonden aan de inhoud
van
deze overeenkomst, indien zij een bij deze overeenkomst behorende
schriftelijke
verklaring hebben ondertekend, waarin zij zich akkoord
verklaren met de inhoud van
deze overeenkomst.
Artikel 4
CWL gaat geen soortgelijke overeenkomsten aan met andere
huurdersvertegenwoordigingen, dan na overleg met HBL.
Artikel 5
Partijen beschouwen deze overeenkomst als een reglement als bedoeld artikel
17 van
het Besluit Beheer Sociale Huursector.
Erkenning en
representativiteit
Artikel 6
1. CWL erkent HBL
als belangenbehartiger van haar huurders, zolang zij voldoende
representatief is.
2. Representatief wil in dit geval zeggen dat HBL:
a. alle huurders van de CWL in staat stelt lid te worden van de
organisatie;
b. haar leden regelmatig op de hoogte houdt van haar activiteiten en
standpunten;
c. tenminste één maal per jaar een algemene ledenvergadering belegt
waarin zij
verantwoording aflegt over het
in het voorafgaande jaar gevoerde beleid;
d. zich zal inspannen zoveel mogelijk huurders en woningzoekenden te
motiveren lid te
worden van de organisatie;
e. ernaar streeft dat ten tijde van de heroverweging van deze
overeenkomst twintig
procent van de huurders van CWL
lid van de organisatie is;
f. ernaar streeft dat haar leden evenredig zijn verdeeld over het
werkgebied van CWL.
3. CWL erkent HBL als gesprekspartner voor die onderwerpen van beheer
en beleid die
voor alle huurders van
wezenlijk belang kunnen zijn. Het zwaartepunt van het overleg
met HBL ligt bij de onderwerpen
die met betrekking tot beheer en beleid ten aanzien van
het gehele woningbezit aan de
orde zijn.
4. CWL en HBL zijn overeengekomen dat bewonerscommissies en
buurtkontaktpersonen
optreden als primaire gesprekspartner voor zaken van beheer en
beleid die in de
betreffende complexen en dorpen
aan de orde zijn, tenzij tussen CWL en
bewonerscommissie anders overeengekomen wordt.
Financiële regelingen
Artikel 7
CWL verleent aanvullende
financiële en logistieke ondersteuning aan HBL op basis van
een ingediende
begroting en een activiteitenplan.
Deze ondersteuning dient
te bevorderen dat HBL financieel onafhankelijk van CWL kan
functioneren.
Bevoegdheden van HBL
Artikel 8
CWL en HBL voeren overleg over de in Bijlage genoemde onderwerpen, tenzij in
het
belang van een goede bedrijfsvoering direct handelen is vereist en er
geen ruimte is voor
overleg. In dit geval geeft CWL verantwoording achteraf.
Informatie
Artikel 9
1. CWL verstrekt op eigen initiatief of op verzoek van HBL kosteloos
die informatie die in
het kader van beleid en beheer
de belangen van alle huurders raken, zodat deze met
behulp hiervan in staat is haar
rol als belangenbehartiger en vertegenwoordiger
van de
huurders/bewoners te vervullen.
2. CWL verstrekt op eigen initiatief en kosteloos informatie aan de
bewonerscommissies,
voor zover deze betrekking
heeft op het werkgebied van debetreffende
bewonerscommissie, zodat deze
met behulp van de verstrekte informatie in staat is
haar rol als belangenbehartiger
en vertegenwoordiger van de huurders/bewoners te
vervullen.
Artikel 10
De informatieverstrekking van CWL ten opzichte van HBL omvat in elk geval
het volgende:
a. Algemene
informatie:
1. statuten en reglementen van CWL, die van belang zijn voor de positie
van de huurders;
2. algemene beleidsinformatie op het gebied van de volkshuisvesting die
van de overheid
ontvangen is op lokaal en
regionaal niveau die voor de gezamenlijke huurders en
bewoners van CWL van wezenlijk
belang zijn.
b. Meer specifieke informatie:
1. de goedgekeurde
jaarstukken, inclusief bijlagen;
2. Het jaarlijks
voorgenomen programma van de uit te voeren onderhouds-, verbeter- en
nieuwbouwprojecten;
3. besluiten tot
overdracht, sloop of verwerving van complexen en/of
woningen, voor
zover niet volgend uit het gestelde in
bijlage;
4. het jaarlijkse
resultaat van de verrekening van de bijkomende
kosten;
5.
beleidsvoorbereidende en -vaststellende stukken en besluiten, die
voor de huurders van
wezenlijk belang zijn en die het
algemeen belang niet schaden.
De
informatieverstrekking van CWL geldt niet voor informatie,
waartegen het
bedrijfsbelang van CWL zich verzet, dan wel
indien de privacy of gerechtvaardigde
belangen van
derden kan worden geschaad.
Advies
Artikel 11
1. HBL heeft ten
aanzien van bepaalde onderwerpen van beleid en beheer een in dit artikel
omschreven adviesrecht.
Deze onderwerpen zijn omschreven in Bijlage van
deze
overeenkomst:
2. CWL voert een
voornemen tot wijziging in het door haar gevoerde
beleid, ten aanzien
van de in bijlage aangegeven
onderwerpen waarvoor het adviesrecht geldt, niet uit
dan
nadat zij hierover met HBL overleg heeft gevoerd. CWL zal daarbij aangeven wat haar
beweegredenen
zijn voor haar voornemens en welke gevolgen
daaruit voor de
betrokken huurders voortvloeien.
3. HBL dient
uiterlijk in het overleg met CWL aan te geven of zij inzake
het desbetreffende
beleidsonderwerp een schriftelijk
advies wil uitbrengen.
Voor het uitbrengen van een schriftelijk advies geldt gerekend vanaf
de overlegdatum
een periode van vier weken tenzij
partijen in onderling overleg een kortere of langere
termijn bepalen.
4. Binnen 14 dagen
na ontvangst van een schriftelijk advies als
bedoeld in het derde lid
deelt CWL, indien zij het advies
geheel of gedeeltelijk niet volgt, schriftelijk aan HBL de
redenen daarvoor mee.
5. CWL kan haar
voornemen tot wijziging van beleid uitvoeren:
a. na ontvangst van
een schriftelijke mededeling van HBL dat deze geen bezwaar heeft
tegen het voornemen, dan wel na
kennisname van de mededeling van HBL in het
tweede lid
bedoelde overleg dat er over de voorgenomen
beleidswijziging geen advies
zal worden uitgebracht;
b. er geen advies
is uitgebracht nadat de in het derde lid bedoelde
adviestermijn
is verstreken;
c. 17 dagen nadat
een schriftelijke mededeling als bedoeld in het
vierde lid door HBL is
ontvangen.
Voordrachtsrecht
Artikel 12
1. HBL heeft het
recht om twee personen voor te dragen voor twee zetels in de Raad van
Commissarissen van CWL. Voordracht
van de Commissarissen door de HBL vindt
plaats,
rekening houdend met de algemene profielschets
voor Commissarissen. De uit
de voordracht te
benoemen commissarissen mogen geen zitting hebben
in het bestuur
van HBL.
2. CWL zal HBL zo
snel mogelijk in kennis stellen van een vacature
waarvoor deze een
voordracht kan doen.
3. De door HBL voor
te dragen kandidaten dienen te voldoen aan de eisen die worden
gesteld aan de leden van de Raad van Commissarissen zoals omschreven in het
reglement voor de Raad van Commissarissen.
Artikel 13
1. HBL heeft het
recht om een bindende voordracht te doen voor één zetel in de regionale
klachtencommissie, verplicht
samengesteld conform artikel 16 e.v. van het BBSH.
2. CWL zal HBL zo
snel mogelijk in kennis stellen van een vacature waarvoor deze een
voordracht kan doen.
Overlegstructuur
Artikel 14
1. CWL wordt in het
overleg vertegenwoordigd door de manager Woonservice, die, indien
gewenst, kan worden bijgestaan
door een of meerdere deskundigen.
2. HBL wordt in het
overleg vertegenwoordigd door (leden van) het bestuur.
Zij kunnen in
het overleg worden bijgestaan door één of
meer leden van bewonerscommissies,
buurtkontaktpersonen en/of deskundigen.
Artikel 15
Het overleg vindt
periodiek plaats, met een minimum van één maal per zes maanden,
tenzij
partijen anders overeenkomen.
Artikel 16
De agenda en datum van
het overleg wordt door HBL en CWL gezamenlijk en in overleg
bepaald en zal,
samen met een schriftelijke toelichting, minimaal drie weken
voorafgaand aan
het overleg aan de deelnemers worden toegezonden.
Artikel 17
Het verslag van het
overleg zal in principe door CWL worden verzorgd en wordt binnen
twee weken
na afloop van het overleg aan alle deelnemers toegezonden. Bij het verslag
zal een afsprakenlijst met afhandelingstermijnen worden gevoegd. Het verslag
zal in het
opvolgende overleg ter vaststelling worden voorgelegd.
Artikel 18
Het voorzitterschap van
het overleg is in handen van CWL.
Geschillenregeling
Artikel 19
Geschillen die
voortvloeien uit de toepassing, uitvoering en/of interpretatie van deze
overeenkomst kunnen alleen schriftelijk, gemotiveerd en vergezeld van een
gezamenlijk
verzoek van CWL en HBL worden voorgelegd aan een
Geschillencommissie met het
verzoek een bindende uitspraak te doen.
Artikel 20
Reglement
geschillenadviescommissie van 16 november 2007 is van toepassing.
Wijziging van deze overeenkomst
Artikel 21
1. De overeenkomst
is aangegaan voor onbepaalde tijd.
2. Deze
overeenkomst kan alleen worden gewijzigd in gezamenlijk overleg.
3. De inhoud van
deze overeenkomst blijft bij een eventuele fusie ongewijzigd, met
uitzondering van art. 12 en 13 van
het
Voordrachtsrecht. De HBL zal in het kader van
voorgenomen fusie met Betuwswonen te Culemborg (01 januari 2009) deel uit maken
van
het brede huurdersplatform.
4. Per 01 januari
2009 wordt de lokale geschillenadviescommissie (reglement
geschillenadviescommissie 16 november 2007) omgezet in een regionale
geschillenadviescommissie.
5. Partijen kunnen
met opgaaf van redenen deze overeenkomst beëindigen met
inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden.
6. CWL kan de
overeenkomst in ieder geval opzeggen, indien HBL niet meer voldoet aan
de representativiteitseisen als bedoeld in artikel 6 van de overeenkomst.
7. Partijen zullen
elk kalenderjaar deze overeenkomst met elkaar evalueren.
8. Gaat CWL na
ondertekening van deze overeenkomst met een of meerdere andere
instellingen een fusie aan dan blijft deze overeenkomst van kracht tot partijen een
nieuwe overeenkomst zijn aangegaan.
Artikel 22
Van deze overeenkomst
maken onlosmakelijk deel uit:
Bijlage: Onderwerpen
van inspraak
Leerdam, 11 juni 2008
Namens CWL Namens HBL
T.J. van Dalen E. J. Jakobs
directeur-bestuurder voorzitter
Bijlage: onderwerpen van inspraak
|
ONDERWERP |
HBL |
BC(P) |
A |
Algemeen |
|
|
1 |
Wijziging reglement regionale klachtencommissie |
I |
|
2 |
Statuten corporatie (artikelen die direct betrekking hebben op huurders) |
I |
|
3 |
Financiële jaarstukken, inclusief bijlagen |
I |
|
4 |
Liquidatie rechtspersoon verhuurder |
I |
|
5 |
Fusie |
I |
|
6 |
Duurzame samenwerking met anderen, voor zover deze de relatie met de huurder raakt |
A |
|
B |
Onderhoud en verbetering woningen |
|
|
1 |
Klachtenonderhoud beleidswijzigingen algemeen procedure wijzigingen: melding, uitvoering, controle |
A A |
|
2 |
Beleidswijzigingen planmatig onderhoud jaarlijkse begroting op corporatieniveau meerjarenplanning |
A I I I |
|
3 |
Onderhoudsprogramma per complex |
|
I |
4 |
Groot-onderhoud/woningverbetering (procedure en beleidswijzigingen) |
A |
|
5 |
Groot-onderhoud/woningverbetering per complex |
|
A |
C |
Woonomgeving |
|
|
1 |
Beleidswijzigingen onderhoud/verbetering Woonomgeving Bij continuerend beleid |
A I |
|
D |
Servicepakket |
|
|
1 |
Beleidswijzigingen t.a.v. servicekosten |
A |
|
2 |
Procedurewijzigingen bij servicekostenbegroting en afrekening |
A |
|
3 |
wijziging aard omvang servicepakket wijziging aard en omvang servicepakket per complex |
A |
A |
4 |
Prijsbepaling van servicepakket |
I |
|
E |
Verhuur van woningen |
|
|
1 |
Wijzigingen verhuurbeleid |
A |
|
2 |
Veranderingen huurcontract en algemene voorwaarden |
A |
|
F |
Huurprijsbeleid |
|
|
1 |
Huurbeleidsplan |
A |
|
2 |
Jaarlijkse huurverhoging |
A |
|
3 |
Huurharmonisatie/huursomafspraken |
A |
|
4 |
Beleid t.a.v. huurverhoging na woningverbetering |
A |
|
G |
Mutatiebeleid |
|
|
1 |
Wijziging beleid t.a.v. wijze van oplevering van de woning |
A |
|
2 |
Wijziging beleid t.a.v. procedure bij verhuizing |
A |
|
3 |
Wijziging beleid t.a.v. wijzigingen woning door huurder |
A |
|
H |
Vervangende nieuwbouw |
|
|
1 |
Afweging sloop/nieuwbouw |
A |
|
2 |
Woningtypen en –grootte |
A |
|
3 |
Beleid inzake formulering van programma van eisen Beleid inzake formulering plan van aanpak |
I I |
|
I |
Inschrijving en toewijzing |
|
|
|
Wijzigingen in het toewijzingsbeleid (algemeen) |
A |
|
J |
Verkoop van woningen |
|
|
1 |
Wijzigingen beleid verkoop van woningen – beleid algemeen |
A |
|
2 |
Verkoop van woningen – beleid algemeen Verkoop van woningen – complex |
I |
I |
K |
Nieuwbouwplannen |
|
|
1 |
Nieuwbouwplannen algemeen Nieuwbouwplannen per kern |
I |
I |
2 |
Woonomgeving rondom nieuwbouw algemeen Woonomgeving rondom nieuwbouw per kern |
I |
I |